top of page
תמונת הסופר/תיעל בירון

סיכום הכנס לסולידריות ולאיחוד פוליטי במחנה היהודי-ערבי המשותף 7/11/2022

עודכן: 12 בנוב׳ 2022

تلخيص مؤتمر التضامن وتوحيد الصفوف من ناحية سياسية بالحزن العربي-اليهودي المشترك


(נוסח ערבי של סיכום זה, מעבר לפסקאות המבוא, נמצא בהכנה ויפורסם בהמשך)


תודה לכל 150 משתתפות.י הכנס לסולידריות ולאיחוד השורות במחנה היהודי-ערבי המשותף, השוויוני והדמוקרטי, שנערך ביום שני ה-7 בנובמבר, 2022. בין משתתפות הכנס היו חברות וחברי הארגונים עומדים ביחד, ארץ לכולם, אזרחים כותבים חוקה, שומרי משפט וחברי מפלגת העבודה, מר"צ, המפלגה הדמוקרטית הישראלית היהודית-ערבית השוויונית, מפלגת "כל אזרחיה" והציבור היהודי-ערבי הרחב.

شكرا لكل ال 150 المشاركين والمشاركات بمجتمع توحيد الصفوف الغربي-اليهودي على اسس المساواة والشراكة والديموقراطية الذي تم بيوم الاثنين 7.11.22

المشاركة كانت من مؤسسات واعضاء هيئات ومنظمات: نقف معا، ارض للجميع , مواطنون يكتبون القوانين, مدافعين القانون واعضاء من حزب العمل, ميرتس, الحزب الديمقراطي الاسرائيلي للمساواة, حزب كل المواطنين والشعب العربي-اليهودي الواسع .


השבר שהגענו אליו הוא פתח להתחדשות גדולה והיקף ההשתתפות בכנס שיקף צמא גדול לפעולה ולאופק של תקווה. התגובות החמות הרבות חיזקו זאת, והיוו קריאה ברורה להמשך הפעילות. בסיכום האירוע הובעה הסכמה כללית שיש צורך להמשיך ולהרחיב את מסגרות שיתוף הפעולה בין אזרחים ואזרחיות בחברה היהודית והערבית ובין הארגונים האזרחיים הדמוקרטיים וארגוני השלום, על מנת להתגבר על תחושת הבעלבתיות והניכור וליצור קהילה מגובשת, שמתוכה תתפתח באופן אורגני המסגרת הפוליטית המוסכמת. קהילה שיכולה להוות מקור תמיכה וכוח וגם בסיס לפעילות חוץ פרלמנטרית.


למטה תמצאו את תקציר הדיונים השונים שהתקיימו במליאה ובחדרי הדיונים. תודה למי שהובילו וסיכמו את הדיונים בחדרים, ולאורי אפנצלר-ירדני שסיכם וערך את הנאמר, תוך כבוד לגישות השונות שהובעו.

אנו נמשיך בפעילות לאיחוד פוליטי בדרכים שונות, ובין היתר נקיים כנסים נוספים עם נציגות.י המפלגות שירצו להשתתף, כדי להבין איך כל אחת מהן יכולה לתרום לתהליך האיחוד. עדכונים יישלחו במייל לרשימת תפוצה זו.


הכנס הקרוב יתקיים ביום ראשון 20.11.2022 שעה 20:00 בזום;

הרשמה בקישור זה: https://forms.gle/PvBoNJFS6UECTmMo8

אנא הירשמו גם אם לא תוכלו או לא בטוח שתוכלו להגיע (האופציות מופיעות בטופס), שכן כך תופיעו ברשימת הקשר של הכנס.


כמו כן ניפגש במפגשי הארגונים השונים השותפים ביוזמה:

ביום ראשון 13.11.22 בשעה 20:30 יציגו א.נשי "ארץ לכולם" את ההצעה לפתרון הסכסוך אותה הארגון מקדם כבר שנים רבות. הרשמה למפגש הזום: https://cli.re/Land4All


המפגשים של "עומדים ביחד" כפי שמתפרסמים בדף הפייסבוק של הארגון: https://www.facebook.com/standingtogether1/events

תקציר פרוטוקול הכנס

רשימת הדוברים (חלקית) כללה את אבשלום אליצור, פרופ' (הדמוקרטית), אלי אקסלרוד (אזרחים כותבים חוקה והדמוקרטית), רולא דאוד (עומדים ביחד), אומימה חאמד (מרצ), היאם טאנוס (כל אזרחיה), ח"כ גבי לסקי (מרצ, שלחה ברכה מחו"ל), אבתיסאם מראענה (העבודה), אוקי מרושק (מדרשת אדם), עיאד נסאר-שימה (הדמוקרטית), יפעת סולל (מר"צ), אבי עופר (הדמוקרטית), פייסל עזאיזה, פרופ' (כל אזרחיה), מאי פונדק (ארץ לכולם), מוסי רז (מרצ) ומירון רפופורט (ארץ לכולם). לא יכלו להשתתף עקב אילוצים שונים: ריטה חורי, רולא הרדל (ארץ לכולם), אמילי מואטי (העבודה), הרבה נאוה חפץ (שומרי משפט), אבי דבוש (שומרי משפט).


הכנס לסולידריות ולאיחוד השורות במחנה היהודי-ערבי המשותף נפתח בדבריו של אבי עופר, יו"ר מזכירות המפלגה הדמוקרטית, שהציג את המטרה המרכזית של הכנס: פרדיגמה פוליטית חדשה. התכנסנו כדי ליזום קהילה אזרחית מגובשת וגוף פוליטי חדש שיבטאו שותפות יהודית-ערבית בחברה האזרחית, בתרבות ובשלטון ואת ההכרח בחינוך מוגבר לדמוקרטיה. דובר על שילוב מבורך של חברות וחברי מפלגות השמאל-הציוני והשמאל הערבי במסגרת החדשה, תוך הכרה בכך שהגוף החדש יהיה כלל-ישראלי, כך שלא יוגדר כציוני אך יתנגד לזיהוי כאנטי-ציוני.


"זהו משבר פוליטי שהוא ההזדמנות שלנו לתקן" - מתוך הקהילה נשמעו התראות על כך שהחברה הערבית מדממת, אך איננה בורחת מאחריות פוליטית. הצעירים הערבים דווקא יצאו להצביע וקולותיהם הלכו למפלגות הקיימות (כולל ש"ס והליכוד), מתוך תחושה שהם לוקחים חלק. המפתח הוא נוכחות בשטח בקרב הצעירים. "ישראל יכולה היתה להיות מעבדה אנושית לרגישות חברתית והיא הפכה למעבדה אנושית לגזענות." שותפות פוליטית בין יהודים לערבים בכנסת תהיה "המצפן הישראלי שלא יאפשר גזענות."


"דרוש חזון לשותפות הפוליטית" – פיתוחה של מערכת ערכים ואמונות משותפות לחברות וחברי הקהילה, יהודים ציונים, לא-ציונים ופלסטינים לאומיים, הכרחית במובן הפרקטי והאסטרטגי. נציגי שתי ההתארגנויות הפוליטיות היהודיות-ערביות בשטח, המפלגה הדמוקרטית הישראלית ומפלגת "כל אזרחיה", דיווחו על הצלחה בניסוח עקרונות יסוד ומצע משותפים, שזכו לתמיכה רבה בציבור היהודי-ערבי שנחשף אליהם. הובעה הסכמה שיש צורך לקיים דיונים כדי לשלב בין המסמכים השונים למסמך מוסכם על הקהילה ולהעלות את הנושא להצבעה בקהילה, בכל דרך שתיבחר.


"לא לתרבות ביטול והשתקה" – בכנס ריחף הניכור של החברה הערבית ממפלגות השמאל הציוני, והתקווה ששותפות יהודית-ערבית שוויונית תפתח פתח לשינוי תודעתי נרחב. תחושה נוספת שעלתה מתוך הדיון היתה שעם הצטרפות לארגוני שלום ושותפות יהודית-ערבית נתקלים לעיתים בהדרה מכוונת של הזהות הלאומית היהודית והציונות אל מול המאבק לזכויות שוות של מיעוטים וההתנגדות לכיבוש. בין אם זהויותינו הלאומיות והדתיות מכבידות עלינו או אם הדרישה לטשטוש הזהויות מעורר בנו אי-נוחות, דיאלוג אמיתי חייב להתחיל מיכולת הקשבה והכלה הדדית. דמוקרט ציוני, המבקש לחזק ולבסס את מדינת העם היהודי אינו לאומן יהודי ודמוקרטית פלסטינית, הנאבקת על הקמת מדינה לעמה בפלסטין ועל זכויותיה בישראל, אינה לאומנית פלסטינית. שותפות פוליטית יהודית-ערבית שוויונית בישראל צריכה להתנהל בסולידריות מלאה בחתירה למימוש השאיפות הלאומיות הצודקות של שני העמים בארץ זו.


"רגע הישרדותי" – הובעה העמדה שהצורך בפעולה פוליטית יהודית-ערבית מיידית נובע מהכרה הכרחית בתלות ההדדית לצורך הגנה עצמית והישרדות. "נמאס מסמלים ומילים" – התפתח שיח על חדשנות רעיונית בשפה ובטרמינולוגיה הפוליטית של המאבק המשותף. הצורך לייצר "שיחון" חדש, של סולידריות, נרטיב של תקווה לעתיד.


איך נאחד את כל התומכות ותומכים ברעיון ואת חברות וחברי הארגונים תחת מסגרת פוליטית אחת? – שיטה אחת היא "חבר מביא חבר" להתפקדות כאשר ההנהגה נבחרת על ידי ועדה מסדרת קטנה שבראשה עומדים אנשי ציבור ומנהיגי קהילה. שיטה נוספת היא הדמוקרטיה המפלגתית בה כולן יכולות להתפקד ולהשפיע, אם באופן פרטי ואם מתוך הארגונים שלהן, במספרים גדולים. הוצע לקיים כנס פנים אל פנים; לנסח סדר עדיפויות שיציב את השותפות היהודית-ערבית בראש אך יכונן ברית פוליטית כלל-ישראלית למען השוויון האישי, האזרחי והלאומי של כל תושבות ותושבי הארץ. קבוצות נוספות הנואשות לייצוג פוליטי בישראל הם השכבות המוחלשות בפריפריה, בעלי המוגבלויות, להטב"קים, המיעוט החילוני, יהודים, מוסלמים ונוצרים, מסורתיים וליברליים ודתיים שאימצו דרך-ארץ הקודמת לקודשי הדת.


מהן הסוגיות המרכזיות שבכוחן לאחד את המחנה היהודי-ערבי? הסיפור החדש המשותף. מאבק משותף למען הדמוקרטיה והחינוך לדמוקרטיה; התארגנות לקראת מערכת חינוך ליברלית יהודית-ערבית עצמאית; חשיבה מחדש על פתרון של שלום לסכסוך הלאומי והדתי היהודי-פלסטיני (שתי מדינות לשני עמים, שתי מדינות – מולדת אחת, פדרציה, ארץ לכולם); הקמת צוות תגובות ייעודי לתופעות גזענות בישראל; הדגשת הביטחון אישי והפרנסה; נושאי דיור, תכנון ובניה, חוק קמיניץ; מאבק ציבורי וחברתי לזכויות האזרח והאדם בישראל, עם נוכחות פוליטית מוגברת של פעילי קהילת השותפות היהודית-ערבית; גיוס לתמיכה בשינוי שיטת הממשל הדמוקרטית, שתתאים למאה ה-21 ובה הרבה פחות ייצוג והרבה יותר דמוקרטיה ישירה; ביטול חוק הלאום.

ערך: אורי אפנצלר ירדני, חבר מזכירות המפלגה הדמוקרטית 10 בנובמבר, 2022.

385 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page